Time flies when you party with your pants down

Såatteeeeeejorå.

Ja.. Jag är ju tillbaka från sverige. Sen nåt halvår snart. Haha. Redo för snabbreprisen? Poppa popcornen gott folk.
Ok, kom tillbaka i november efter rio rom och rotterdam. Köper tidningar och ringer runt och läser små annonser när jag kan.
Nä, men jag kom tillbaka i början på augusti då va? Japp, så måste det vara. Sverige innehöll ca 10 timmar eagle, våfflor, familj, vänner, hässleholm, iskallt dopp på kattrumpan, Europe i Visby (wtf??), poolhäng i Ljumpan. Jo, lite sånt. Sköna veckor.
Väl på denna sidan pölen igen var det bara att dyka på CFI-skolning för att nån gång i framtiden bli Certified Flight Instructor. Gick väl ganska segt med skolningen och redan när jag var hemma så passade skolan på att röra om i grytan genom att upptäcka massa tjafs om visumregler och grejor vilket gjorde att det ett litet tag var ovisst om det var ens lönt att komma hit igen. Bära eller brista. Så jag körde på med skolningen och framåt slutet på oktober flög jag upp för CFI och klarade det på första försöket. Inte vad jag hade väntat mig, men ibland ska man väl ha lite flyt också.
Då kanske en ovan läsare tänker att allt var lugnt och frid och fröjd? Nepp, för då koms det på att vi skulle flytta från Melrose. En vecka senare var Max och Lotta ute ur huset. Ytterligare en vecka senare ekade Roberts rum tomt. Tjafs med hyresvärd, letande av lägenhet, sista plugget för uppflygningen var nog också i den här härvan. Jaja, jag hittade en lägenhet närmare stan. Fortfarande ca 15 min till skolan och en hel tvåa till mitt förfogande! Finns ju en och annan historia om lägenheten att berätta med referens till den lamslående högteknologiska amerikanska byggnadskonst den är snickrad med. Haha. Får bli ett eget inlägg vid senare tillfälle.
Jorå men flytt avklarad, CFI i min hand och klockan började ticka november. Dags att börja jobba. Gjorde nästan en två veckor lång karriär med europeiska elever innan det uppdagades att jag saknar ett JAA CPL och därmed inte följer de svenska bestämmelserna till fullo. Vilket man ska göra såklart. Efter diverse mailkontakt med Transportstyrelsen konstaterades att jag inte kunde fortsätta med mina fyra tilldelade elever.
Såklart, tänkte jag.
Jo, det här var ju precis efter att kusinen varit här och hälsat på i två veckor. De två veckorna jag jobbade. Haha.
Jaja, Nu kör jag med FAA-elever och för tillfället två kinesiska elever och skolar dem för CPL. Ja precis, ett sånt cert som jag inte ens har i europa. Och som kräver en massa timmar flygning som lärare innan man ens får ge sig på det hemma i svedala. Haha, det är mycket man inte förstår. Som hon sa.

Nu är det i alla fall december. Och jag har flugit 5,4 timmar idag och imorrn blir det två rundor upp till Los Angeles. Första flygningen till Oxnard och andra till Orange County. Så det kanske kan börja bli lite flygtid ändå.. Känns som att det är lite dags..
Det får väl vara allt för denna gång. Om den är för lång, använd långkalsong, som Max mamma alltid sa.

Kommentarer
Postat av: foppa2

Inte för att jag fattar något, men det verkar lite komplicerat.



To convert to a JAA Commercial Pilots Licence you need to:



1. Attain a Class 1 JAA Medical examination (needed for flight test, attainable only in Europe); PLUS

2. Undertake a course of tuition as determined by the Head of Training of an approved JAA Ground School and sit all 9 commercial level examinations (plus 7 Instrument rating exams should you wish to attain a Instrument rating); OR

3. Undertake an approved groundschool course of tuition for the ATPL theoretical knowledge exams (14 of them and they cover, CPL, IR and ATPL) and Undertake flight training as required and determined by a Head of Training of an Approved CPL school; PLUS

4. Attain a Flight radio telephony operators certificate

2011-12-06 @ 08:16:58
Postat av: Foppa

Ja precis. Och eftersom jag uppfyller 3 och 4 så är det bara 1 kvar. Plus att jag bör genomgå ett praktiskt flygprov för godkänd kontrollant.

Kruxet är bara att jag behöver göra flygprovet i europa i ett europeiskt flygplan..

2011-12-06 @ 08:23:54
URL: http://foppa.webblogg.se/
Postat av: foppa2

En anledning att åka hem och fira jul alltså.



Lite fel årstid, men annars kanske du kunde ta med dig kontrollanten upp i sexxy.

2011-12-06 @ 09:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0