With their tanks and their bombs and their bombs and their guns

Mmm inte så dumt med en öl i jacuzzin.. Det är fan svinkallt ute, säkert under 10 grader.. Inte ok!
Upptäckte att jag är ledig imorrn. Planning is for losers. Men det betyder ju att jag har en ärlig chans att hinna gymma innan 14 imorrn för då stänger gymet.. Nåt tjafs om den där jäkla helgdagen. Nu fattar jag varför de inte har nån sommarsemester här, det är för att de är lediga typ en dag i veckan extra hela året. Thanksgiving, independence, halloween, pepsi-day... Galet. Betyder åxå att jag bör kunna läsa upp mig lite på all teori här. Har tyvärr glömt väskan ute i bilen så jag får läsa det som finns online ikväll. Kanske efter gymet imorrn då att jag kan komma ihåg att ta in väskan. Just nu är det Aeronautical Decision Making som står på menyn. Jätteviktigt att veta teorin bakom ett bra beslut. Enligt FAA i alla fall. Har i alla fall lärt mig vilka instrument som ska finnas i flygplanet vid olika flygningar. Betydligt mer än in sverige vid VFR, då ska man ha A TOMATO FLAMES installerat. Vid VFR mörker lägger man till FLAPS och för IFR lägger man till GRABCARD. De dokument som ska finnas i planet är AROW vid inrikesflygningar. Pilotens checlista är IMSAFE och alla dessa kontroller kan sammanfattas i PAVE.
Acronyms is the shit.. Tydligen. Bara att råplugga in allt sånt skit.. Eller det är kanske inte skit. Men det är rätt stökigt att komma ihåg allt så pass att man kan berätta det för kontrollanten, jag är van vid att kryssa i svarsalternativ på datorn. Nu ska man komma ihåg alla fancy ord och uttryck. Till nästa groundschoollektion skall jag även läsa på 5 P och 3 P, vilket jag inte har en aning om vad det är än så länge, men förmodligen 5 respektive 3 ord som börjar på P och som är väldigt viktiga att komma ihåg. 5 T kan jag redan, den är viktig vid IFR-flygning.
Runway in sight, speed checked, full flaps, idle, prop full, three green. Tack för mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0