This town was meant for passing through

Direkt när vi kom ur Medford norrut insåg jag att det skulle bli jäkligt bergigt.. Det var ett jäkla backigt landskap. Efter en stund passerade vi en skylt med "SNOWZONE, do not pass this point without chains" och då högg det till lite i bröstet. Vi hade lite tvivelaktig försäkring på bilen och ingen aning om vad den hade för däck. Det spöregnade dessutom så jag höll noga koll på temperaturen. Mycket riktigt började det snöa två-tre timmar senare. Körde av på en rastplats och kände på vägen, Petter föreslog snöbollskrig men vi andra avböjde inbjudan. Däcken visade sig åtminstone vara m+s, vilket inte betyder så mycket mer än att de är snäppet bättre än california-style tires.. Middag intogs på nåt mcdonalds längs vägen efter traditionsenlig iPhone-navigering (dvs minst en u-sväng, ett försök att köra mot trafiken och sedan ut på motorvägen man kom från). Runt midnatt rullade vi igenom Seattle, såg inte så mycket av det mer än skyskrapor och det där tornet som ingen kom på vad det heter. Konstigt att Berra inte googlade det förresten, men sen fick vi reda på att det heter Seattle tower.. ;)
Gränsen till Canada kom vi till vid 3-tiden på morgonen och Vancouver ca 45 min senare. Vi bodde som tur var på Hyatt, en av de högsta byggnaderna i stan så det var inte så svårt att hitta men vi hann en kort iPhone-nav även där. Det var ingen som hade problem att somna, det kan jag garantera.
Vi vaknade till liv framåt 11-tiden och Berra hade redan rekat området kring hotellet, letat upp frukostrestaurang och lovade helt ok väder. Vi tog oss till frullen och det var riktigt skönt att vara på ett inte så amerikanskt cafe, nästan inga bås och det tillhörde ingen kedja!
Efter frukost började turistandet på riktigt, objektiven putsades och skorna knöts lite hårdare. Vi började med att leta upp arenan där matchen skulle gå senare på kvällen. Vancouver canucks - Columbus blue jackets. Lite suspekt att arenan hette Rogers Arena, mobiloperatören hette Rogers och tillverkaren av sockerpåsar på cafet hade tamejfan samma logga, Rogers... Jaja, vi besökte souvenirshopen och inhandlade lite nödvändigheter såsom minihockeyklubba och ett ölglas. Efter det testade vi tunnelbanan, eller sky-train tror jag det hette. Men det var tunnlar fast en bit upp över marken.. Samma skit men tuffare namn mao. Vi kom till andra änden stan, innehållande något slags conference-center och en flyghamn bland annat. Tydligen är det minst 8 turboprop-kärror som flyger turister från en central hamn där. Trevligt. Vore kul att göra nån säsong där.. Staden som helhet låg jäkligt trevligt och verkade gästvänlig. Ganska lätt att hitta i och bra kommunikationer. Så småning om var det dags för öl och mat innan matchen och vi gled in på någon lokal pub. Till Petters lycka har de 19 som gräns för öl och han råkade passa på att fylla 20 den dagen så han översteg minimiåldern med ett helt år! Jag hittade cider så självklart skulle det provas. Inte nån höjdare men gott med nåt annat än öl. Berra passade på att sätta på sig matchtröjan, tyvärr håller han på Columbus så han gjorde sig omgående till ovän med i stort sett hela stan. Servitrisen surnade ihop men jag lättade upp stämningen med min miniklubba som det stod Vancouver på. T B C






Kommentarer
Postat av: KM

Så vem är vem av er? För oss nyanlända...

2011-03-13 @ 12:36:32
URL: http://me2.bloggplatsen.se/
Postat av: Foppa

Oj, finbesök! Välkommen.

Jag passade på att ta bilden men på översta och nedersta från vänster är det Petter, Bertil och Niclas. Petter går i min klass, Bertil och Niclas bor jag med.

2011-03-13 @ 14:11:16
URL: http://foppa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0