If I die young, bury me in satin and lay me down on a bed of roses

I måndags morse ringde klockan vid 03.00 och jag, Berra och Niclas åkte till flyget vid ca 04. Där mötte vi upp Petter och var laddade som fan för avfärd mot Vancouver. I ungefär 3 min gick allt enligt planen. Vi skulle åka så långt norrut som möjligt med skolans 172RG och sen hyra bil och köra resten.
Det började med att hela kärran var täckt av is.. Avisning på en liten cessna kan göras vid 4-tiden på morgonen helt manuellt med hjälp av handdukar och varmvatten. Ganska effektivt ändå.. Tog bara typ 45 min för 4 man. Vi kom iväg runt 5 och var inte så långt efter i schemat som man skulle kunna tro. En bit norr om LA tog vi en liten omväg för att kolla på Neverland. Inte så jäkla mycket att se faktiskt, men kul att ha flugit över i alla fall. Första stopp blev Monterey, 330 nm från Gillespie, ca 3 timmar nordväst alltså. Där tankade vi och drog vidare, först en studs på Salinas och sen till Watsonville för att inhandla lite kartor och landningsplåtar. In i kärran igen och vidare norrut. Tydligen blev det mer och mer molnigt ju längre norrut vi kom och jag vaknade på 13000 fot när vi började göra steep spirals. Eftersom uttaget till mitt headset inte funkade så fick jag inte veta förrän på marken varför vi helt plötsligt skulle ner eller var vi var.. Men 13000 fot och ner till parkeringen tog under 10 min. Galet. Det visade sig att vi inte kom längre norrut eftersom molnen bara fortsatte höja sig. Moln i sig är inte farligt men eftersom de är fuktiga och hade temperatur under 0 så blir man en stor och tung isbit istället för ett flygplan om man flyger in i dem. Vi valde det andra alternativet, nämligen att landa.
Tydligen var vi nu i Medford, Oregon, 95 mil från Vancouver. Vi trodde ändå att vi skulle kunna vänta lite och fortsätta senare. Kl var ca 15 när vi landade på Medford så det var flera timmar kvar på dagen. Vi lånade en crew car och drog och käkade. Väl tillbaka på flygplatsen kollade vi vädret igen och insåg att det skulle vara kört resten av kvällen.
Vi bestämde helt enkelt att hyra en bil i Medford och köra sista biten till Vancouver. Sagt och gjort.

To be continued


Oceanside


Downtown LA


Neverland

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0